Dezvoltarea creierului la copii si adolescenti

Jean Piaget( născut la  9 august 1896, decedat la  16 septembrie 1980)  a fost un psihologlogician și filozof elvețian, cunoscut pentru contribuțiile sale din domeniul epistemologiei(parte a gnoseologiei care studiază procesul cunoașterii, așa cum se desfășoară în cadrul științelor) și psihologiei dezvoltării. A studiat o viață întreagă etapele de dezvoltare a abilităților intelectuale la sugari, copii și adolescenți.

”Conceptul de structură congnoscibilă stă la baza teoriei sale. Structurile cognoscibile sunt modele fizice sau mentale de acțiuni care subliniază acte specifice de inteligență și corespund unor stadii ale dezvoltării copilului.”(Wiki)

Credeați că la adolescență creierul e deja format?! Greșit, e încă în formare.

Vom vorbi despre stadiile de dezvoltare intelectuale, așa cum le-a clasat renumitul psiholog:

1. Perioada senzorio-motorie( de la 0 la 24 luni):

0-2 luni-Etapa reflexelor;

2-4 luni – Etapa reacțiilor circulare principale(de exemplu: închiderea și deschiderea pumnului);

4-8 luni –  Etapa reacțiilor circulare secundare( schimbare de acțiuni);

8- 12 luni – Etapa de coordonare a reacțiilor;

12-18 luni –  Etapa de  învățare circulară( învățarea noilor metode care produc aceleași consecințe);

18-24 luni – Inventivitatea.

Inteligența ia forma acțiunilor motoare.

2. Perioada preoperațională (2-7 ani):

2-4 ani – Etapa preoperațională. Pregătirea terenului, folosirea verbelor, legarea propozițiilor, începerea discuțiilor.

4-7 ani –  Etapa intuitivă – Discursurile sunt lungi, cu adresabilitate; se conturează în mod intuitiv conceptul, nu încă logic, focalizarea și concentrarea fac casă bună.

Inteligența este intuitivă.

 

3. Perioada operațiilor concrete( 7-11 ani).

Concepte, intuitivitate pornind de la gândire, atenție și distributivitate, efectuarea sarcinilor în mod individualist, cu găsirea mai multor soluții, categorisirea și etichetarea.

Structura cogniscibilă este logică, dar depinde de referințe concrete.

 

4. Perioada operațiilor formale (11-15 ani):

Gândirea abstractă;  îndepărtarea cu gândirea dincolo de sfera realității; procese abstracte, creativitate și imaginație, pornind de la concret.

Gândirea implică noțiuni abstracte.

 

5 Comments - Add Comment

Reply